Forum Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty Strona Główna
POMOC Rejestracja SzukajFAQ Zaloguj
Egzamin[Teoria kultury]
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
 
Odpowiedz do tematu    Forum Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty Strona Główna » Rok IV - semestr zimowy 2010/11 Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat

Egzamin[Teoria kultury]
Autor Wiadomość
Bati
Pani Adminka Wszechmogąca!
Pani Adminka Wszechmogąca!


Dołączył: 28 Lip 2007
Posty: 2096
Skąd: Szczecin - Miasto Bogów, Bosiego i Paprykarza

Post Egzamin[Teoria kultury] Odpowiedz z cytatem
Pytania egzaminacyjne do wykładu „Teorie kultury”
Szanowni Państwo,
poniżej przedstawiam zestaw pytań. Koniecznych jest kilka uwag na temat egzaminu. Po pierwsze, został nam jeszcze jeden wykład, zatem lista pytań rozszerzy się o kilka dodatkowych pytań z ostatniego wykładu (który będzie poświęcony władzy). Po drugie, planuję, że każdy z Państwa otrzyma 10 pytań z poniższej listy. Ale pytania nie są jednakowo skomplikowane. Część z nich wymaga w odpowiedzi podania nazwiska lub jednego wyrazu (dalej nazywam je „krótkimi”), inne zaś krótkiej odpowiedzi opisowej (2-3 zdania – dalej: „dłuższe”). Pytania punktowane będą w następujący sposób: 1 pkt za odpowiedź na pytanie z pierwszej grupy, 2 pkt za odpowiedź zdaniową (nie liczy się długość odpowiedzi, lecz jej trafność). Test składać się będzie z 4 pytań krótkich i 6 dłuższych, zatem całość to 16 punktów. Minimalna ilość punktów do zaliczenia to 6 (np.: 3 dłuższe lub 4 krótsze i 1 dłuższa, itp.).
Pozostałe oceny będę stawiał w następujący sposób:
Ilość punktów miedzy 13-16 – ocena „bardzo dobra”;
Ilość punktów miedzy 10 - 13 – ocena „dobra”;
Ilość punktów miedzy 6 - 10 – ocena „dostateczna”; (granice należą do niższych zakresów, np. 10 punktów to 3+, 10,5 to -4)
Oczywiście można się będzie odwołać (do mnie) od mojej punktacji.


Wśród poniższych pytań nie ma niczego, o czym nie mówiłbym na wykładzie. W przygotowaniu do egzaminu mogą jednak okazać się pożyteczne trzy podręczniki, z których korzystałem w trakcie przygotowywania wykładu:
1. Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
2. John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003
3. Elanie Baldwin, Brian Longhurst, Scott McCracken, Miles Ogborn, Greg Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, przeł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Zysk i S-ka, Poznań 2007 (ta ostatnia pozycja nie została umieszczona w sylabusie)


Pytania egzaminacyjne do wykładu „Teorie kultury”

1. Co oznacza etymologicznie słowo „kultura”?
2. Kto po raz pierwszy użył słowa „kultura” w znaczeniu metaforycznym?
3. Podaj definicję kultury wg Tylora
4. Podaj etymologię słowa „cywilizacja”.
5. Omów krótko opozycję cywilizacja – kultura wg Oswalda Spenglera
6. Kiedy powstała filozofia kultury?
7. Kto zaproponował rozumienie kultury w kategoriach wartości?
8. Kiedy zostało wprowadzone słowo „humanizm” (przez kogo i w jakim kontekście)?
9. Podaj etymologię słowa „teoria”.
10. Objaśnij pojęcie „teorii krytycznej” sformułowane przez Horkheimera.
11. W jaki sposób powstała kultura wg Giammbattisty Vico?
12. Co to jest hegemonia?
13. Kto jest autorem koncepcji „kodowania i dekodowania” tekstu?
14. Na czym polega teoria „kodowania i dekodowania” tekstu?
15. Wymień głównego twórcę strukturalizmu w językoznawstwie.
16. Wymień głównego twórcę strukturalizmu w badaniach nad kulturą (w antropologii kulturowej).
17. Co należy do istoty strukturalizmu?
18. Co to jest towar wg marksizmu?
19. Co to jest fetyszyzm towarowy wg marksizmu?
20. Na czym polega intertekstualność?
21. Podaj ogólne określenie poststrukturalizmu.
22. Na czym polega stanowisko esencjalistyczne w odniesieniu do języka?
23. Na czym polega antyredukcjonizm?
24. Kto jest twórcą dekonstrukcji?
25. Jaka jest zależność między ekonomią a kulturą wg marksizmu?
26. Czy pogląd Marksa na zależność kultury od ekonomii jest redukcjonistyczny (podaj krótkie uzasadnienie)?
27. Kto jest autorem pojęcia dyskursu?
28. Objaśnij pojęcie dyskursu.
29. Podaj przykład analizy dyskursu, jaką przeprowadza Foucault.
30. Kto jest twórcą psychoanalizy?
31. Czy wg psychoanalizy jednostka jest w jakiś sposób zdeterminowana? (podaj krótkie uzasadnienie)
32. Na czym polega kompleks Edypa?
33. Kto wprowadził do psychoanalizy myśl, że nieświadomość jest ustrukturyzowana?
34. Z jakimi nazwiskami należy kojarzyć postmarksizm?
35. Podaj krótką charakterystykę postmarksizmu?
36. Czy według postamarksizmu istnieje proletariat?
37. Wymień najważniejsze tezy językoznawstwa Ferdynanda de Saussure’a.
38. Omów rozróżnienie signifiant i signifié.
39. Omów rozróżnienie na oś paradygmatyczną i syntagmatyczną.
40. Omów rozróżnienie między denotacją i konotacją wg Rolanda Barthesa.
41. Co to jest mitologia wg Rolanda Barthesa?
42. Podaj przykład mitu wg Rolanda Barthesa.
43. Kto sformułował koncepcję języka jako użycia?
44. Na czym polega rozumienie języka jako użycia?
45. Kto sformułował koncepcję „gier językowych”?
46. Kto sformułował koncepcję „metanarracji”?
47. Kto przedstawił western jako mit?
48. W jakim paradygmacie teoretycznym możliwy jest opis westernu jako mitu?
49. Do czego odnosi fabuła westernu według interpretacji westernu jako mitu?
50. Podaj dwa rozumienia redukcjonizmu.
51. Scharakteryzuj krotko redukcjonizm biologiczny Richarda Dawkinsa.
52. Podaj dwie składowe budowania tożsamości etnicznej.
53. Dlaczego budowania tożsamości etnicznej wpisuje się w schemat centrum – peryferie?
54. Kto po raz pierwszy użył terminu „techniki posługiwania się ciałem”.
55. Scharakteryzuj krótko badania Iris Young.
56. Kto sformułował tezę, że kobiety nie traktują swego ciała jako narzędzia do realizacji swych zamierzeń?
57. Kto sformułował pojęcie idiomu ciała?
58. Co oznacza pojęcie idiomu ciała?
59. Kto zwrócił uwagę na historyczność wzorów, które decydują o tym, co jest cywilizowane?
60. Kto sformułował pojęcie bycie-ku-śmierci?
61. Omów krótko pojęcie bycie-ku-śmierci.
62. Czym jest śmierć według koncepcji Heideggera?

_________________

Ze wszystkich miast wybierzesz właśnie to- najdroższy polski Szczecin.
Dlatego kocham Szczecin jak żadne z innych miast.


Ostatnio zmieniony przez Bati dnia Pią Lut 04, 2011 16:21, w całości zmieniany 1 raz
Czw Sty 06, 2011 00:45 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Reklama







Czw Sty 06, 2011 00:45
Bati
Pani Adminka Wszechmogąca!
Pani Adminka Wszechmogąca!


Dołączył: 28 Lip 2007
Posty: 2096
Skąd: Szczecin - Miasto Bogów, Bosiego i Paprykarza

Post Odpowiedz z cytatem
Rozumiem, że standardowo solidarnie na forum będziemy opracowywać zagadnienia wspólnie? Very Happy
1 i 3 książkę można ściągnąć z chomika, więc nie będzie problemu.

_________________

Ze wszystkich miast wybierzesz właśnie to- najdroższy polski Szczecin.
Dlatego kocham Szczecin jak żadne z innych miast.
Czw Sty 06, 2011 00:52 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
piotrowska anita
Zagubiony w Czarnolesie
Zagubiony w Czarnolesie


Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 5

Post Odpowiedz z cytatem
Z moich notatek, odpowiedzi tylko na te, których jestem pewna:
2. Cyceron

3 "Całokształt wiedzy, wiary, sztuki, moralności, prawa, obyczaju i wszystkich pozostalych umiejetnosci i nawykow, ktore czlokiek przyswoil sobie jako czlowiek spoleczenstwa."

9. -z gr. wysylanie poslow do wyroczni, poselstwo religijne, przygladanie sie sztukom teatralnym, widowisko, ogladanie, uroczysty powrot
- teorie i spekulacje, z łac. speculo- patrzec, obserwowac
Slowo "teoria" zwiazane jest z patrzeniem, ktore chce poznac i wiedziec. wszelka wiedza zwiazana jest z widzeniem (GR. OIDA-WIEM)

10. teoria krytyczna- opozycja wobec teorii w tradycyjnym sensie,abstrahuje od swego zaangażowania w stosunki społeczne. Kładzie nacisk na ukrywany zwiazek tradycyjnej teorii z praktyka. Pierwszy plan to zaangazowanie spoleczne. Teoria dązy do tego by modelowac stosunki spoleczne, by staly sie racjonalne. Cel to uzmyslowieniesobie wszystkich swoich uwiklań w irracjonalne moce i zdystansowanie sie wobec nich.

11. Instynkt najpierw rodzi proste uczucia, proces przezwyciezania swojego egoizmu to kultura. Przelamanie egoizmu -> przeksztalcenie sie w istote ludzka. Czlowiek sam tworzy swoje spoleczenstwo.

15. Ferdynand de Saussure




Sob Sty 08, 2011 10:17 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrowska anita
Zagubiony w Czarnolesie
Zagubiony w Czarnolesie


Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 5

Post Odpowiedz z cytatem
16. Claude Levi- Strauss
17. fundamentalne przeswiadczenie, ze ludzkie dzialanie i myslenie zbudowane jest wokol pewnych struktur.
27. Foucault
28. to uporządkowana forma wiedzy wytworzona przez jezyk, dzieki ktorej obiekty materialne i praktyki spoleczne uzyskuja znaczenie. Dyskurs jest wiedza o tym co zrozumiale, ale takze wiedza, ktora wyklucza to, co inne.
30. Zygmunt Freud
32. Pragnienie seksualnego związku z rodzicem płci przeciwnej, przy jednoczesnej chęci pozbycia się rodzica tej samej płci, jako rywala seksualnego.
Pierwszym obiektem obiektem pozadania niemowlecia jest matka. Dziecko pozada matki, chce nia byc, chce ja posiaść. Kompleks Edypa ma inna forme u chlopcow a inna u dziewczat. Kluczowa role odgrywa ojciec.

49. Kazdy rodzaj westernu odpowiada innemu etapowi rozwoju gospodarki amerykanskiej. Klasyczna fabula odnosi sie do indywidualistycznej koncepcji spolecznej. W klasycznej fabule napiecie rozgrywa sie miedzy tym ,co laczy sie w spoleczenstwie. a tym co, poza spoleczenstwem. Spolecznosc jest dobra, a to co jest poza nia- zle. Fabula przejscia wskazuje na zmiany. Tu bohater pozytywny stoi poza spoleczenstwem, a spoleczenstwo nabiera cech negatywnych. Trzecia fabula wskazuje na nowa gospodarke. Kazdy typ westernu wyraza spelnienia american dream.


Uuu, ciezko bedzie:( Co macie w swoich notatkach?
Sob Sty 08, 2011 10:46 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrowska anita
Zagubiony w Czarnolesie
Zagubiony w Czarnolesie


Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 5

Post Odpowiedz z cytatem
1. kultura, łac. cultura-slowo pochodzi z dziedziny rolnictwa ( colo- uprawiam) Cultus agri- uprawa ziemi. Cyceron uzył tego slowa w znaczeniu cultura animi- uprawa ducha.
Kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania).Najczęściej rozumiana jest jako całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa. Bywa utożsamiana z cywilizacją.
Sob Sty 08, 2011 10:54 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
11. jak powstała kult. wg Vico

"nauka nowa" (tworzył ją przez całe życie, znana z 3 wydań), II ks. historia całej ludzkości; etapy: Potop: początek ludzkości, minęło 200 lat, gdy życie wróciło do stanu przed potopem; ludzie, którzy przetrwali, przeżyli, urośli do wielkich czasów, nie znają języka. Po 200 latach nadciąga burza, piorun, pada deszcz. Ludzie przerazili się - strach musi zostać oswojony. Wymyślają Boga - antropomorfizacja: nieboi piorun, grzmot - musi tam zatem ktoś być. Grzmot uznali za coś analogicznego do języka, krzyku. W tym momencie powstała kultura. Świat rozdwoił się (zjaw. atmosf. nabiera znaczenia), rozdzielenie faktyczności i znaczenia, podobieństwo sił, które dzialają na czł, świat znaczeń, kultury - swiat ludzki, akt załozycielski - akt strachu, okielznanie bojaźni, Bóg - przyczyna zjawiska, zjawisko staje się zrozumiale, to, co ludzkie odsłania się w momencie tworzenia i symboli, świat stal się metaforyczny, czł. - zwierzę, tworzy symbole, metaforę, potrafi je interpretować
Nie Sty 09, 2011 14:49 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
12. Hegemonia - proces odtwarzania, tworzenia i ustalania dominujących znaczeń ; zw. z władzą, którą sprawuje jedna grupa nad drugą
Nie Sty 09, 2011 14:52 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
13 chyba Steward Hall (chyba tak się to pisze? Razz)
Nie Sty 09, 2011 14:56 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
14
Tekst jest polisemiczny - zawiera potencjal wielu różnych znaczeń. Tekst nie będzie miał nigdy 1 znaczenia, odbiorcy odczytują go w różny sposób podczas lektury. Czyta tekst i wlącza go w swój system znaczeń. Znaczenie nie musi byc zgodne z intencją twórcy. . Tekst - komunikat, jest kodowany w momencie pisania, a tekst czytany (odbierany) jest dekodowany. Jeśli odbiorcy należą do tego systemu co nadawca, to tekst interpretują podobnie, jeśli odwrotnie - różne alternatywy.
Nie Sty 09, 2011 15:01 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
18
towar - to, co można sprzedać na rynku; utowarowienie - kapitalizm - zamienianie w towary coraz wiekszej ilości dóbr, proces przeksztalcania w towary rzeczy
Nie Sty 09, 2011 15:06 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
19
fetyszyzm towarowy - towar skrywa wyzysk; zewnętrzny wygląd dóbr przesłania fakt, że są one wytworzone w procesie wyzysku
Nie Sty 09, 2011 15:07 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Emilia
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 303
Skąd: Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
12. Co to jest hegemonia?

Pojęcie to używane jest w analizie związków między kulturą a władzą. Opracował je włoski działacz polityczny i teoretyk marksistowski Antonio Gramsci, który zastanawiał się na tym, w jaki sposób grupy społeczne organizują swe panowanie i dlaczego w sytuacji wyzysku robotników nie doszło jeszcze do rewolucji proletariackiej. Uznał, że panowanie klasowe polega na dominacji i hegemonii. Dla Gramsciego panowanie klasowe to hegemonia zbrojna w przemoc.
Wykazywał dwie zasadnicze cechy hegemonii: 1) ma ona zawsze korzenie klasowe i jest klasowo spolaryzowana, w efekcie kultura jest przesycona panowaniem klasowym (wspólne wartości, znaczenia, przekonania służące umocnieniu dominacji (hegemonii) jednej klasy. 2) Hegemonia nie jest czymś żywiołowym jak zdarzenia przyrodnicze: sytuację hegemonii klasowej można zmienić.
Koncepcja hegemonii pod kilkoma względami wykracza poza marksistowską teorię ideologii, przede wszystkim, dlatego, że nie traktuje idei jako sztywno zawiązanych z położeniem klasowym, a raczej ujmuje je jako „siły materialne”, które są w stanie organizować grupy, lokalizować tereny dyskusji. Poza tym traktuje kulturę i znaczenia kulturowe, jako współkształtujące wszystkie, także ekonomiczne, stosunki społeczne.

13. Kto jest autorem koncepcji kodowania i dekodowania tekstu?

Stuart Hall

14. Na czym polega teoria „kodowania i dekodowania” tekstu?

Hall dowodzi, że wszystkie teksty należy traktować jako „znaczące dyskursy”. Składają się one z kodów (por. strukturalizm, semiotyka), dlatego muszą one zostać zaszyfrowane przez tych, którzy uczestniczą w ich produkcji, a także rozszyfrowane przez odbiorców. Kody są zjawiskami społecznymi, które podlegają zmianie. Diagram kodowania i dekodowania Halla:


Źródło: Wstęp do kulturoznawstwa.

_________________
"Żyje tym co czuję, z życia biorę to co mi smakuje.
(...) Jestem sobą, mam to szczęście,
bo nie wszyscy mogą."
IRA - Ogień
Nie Sty 09, 2011 15:40 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger Nazwa Skype
Emilia
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 303
Skąd: Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
24. Dekonstrukcjonizm jest dziełem Jaquesa Derridy

_________________
"Żyje tym co czuję, z życia biorę to co mi smakuje.
(...) Jestem sobą, mam to szczęście,
bo nie wszyscy mogą."
IRA - Ogień
Nie Sty 09, 2011 15:44 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger Nazwa Skype
Emilia
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 303
Skąd: Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
29. Najbardziej znane analizy Foucaulta dotyczą dyskursu penitencjarnego, psychiatrycznego, medycznego oraz dotyczącego seksualności.

_________________
"Żyje tym co czuję, z życia biorę to co mi smakuje.
(...) Jestem sobą, mam to szczęście,
bo nie wszyscy mogą."
IRA - Ogień
Nie Sty 09, 2011 15:50 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger Nazwa Skype
Emilia
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 303
Skąd: Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
57. Kto sformułował pojęcie idiomu ciała?

Erving Goffman

58. Co oznacza pojęcie idiomu ciała?

Odnosi się ono do ubierania, postawy, nastawienia, sposobu poruszania się, gestów, takich jak machanie ręką, salutowanie, a także do mimiki i wszelkich sposobów wyrażania emocji. Podczas spotkania idiom ani na moment nie może zostać zawieszony, bo chociaż dana osoba może przestać mówić, to jej ciało nie może zamilknąć, ale cały czas komunikuje innymi słowami swoją przychylność lub wrogość.

_________________
"Żyje tym co czuję, z życia biorę to co mi smakuje.
(...) Jestem sobą, mam to szczęście,
bo nie wszyscy mogą."
IRA - Ogień
Nie Sty 09, 2011 16:00 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger Nazwa Skype
Reklama







Nie Sty 09, 2011 16:00
Wyświetl posty z ostatnich:    

Odpowiedz do tematu    Forum Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty Strona Główna » Rok IV - semestr zimowy 2010/11 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Strona 1 z 7
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty  

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online