|
Autor |
Wiadomość |
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Dołączył: 31 Sty 2008 Posty: 452
|
|
|
|
odziedziczone... ale wklepywalam je sama i robiac to sporo sie nauczylam :] polecam :]
Korzystac z okazji dziekuje tym, ktorzy mi te notatki udostepnili! Pozdrawiam serdecznie
PS. Pozdrownienia dla Nikity (na wyrazna prosbe)
|
|
Sro Cze 24, 2009 18:22 |
|
|
Reklama
|
|
Sro Cze 24, 2009 18:22 |
|
|
memesis
Istota Pozabiblioteczna
Dołączył: 12 Gru 2007 Posty: 64
|
|
|
|
Ma ktoś notatki z tematu: Rozwój stylów funkcjonalnych w historii polszczyzny (style: urzędowy, naukowy, religijny, publicystyczny)? Poratujcie, proszę
|
|
Sro Cze 24, 2009 19:23 |
|
|
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Dołączył: 31 Sty 2008 Posty: 452
|
|
|
|
4. Rozwój stylów funkcjonalnych w historii polszczyzny (style: naukowy, urzędowy, religijny, publicystyczny). • system gramatyczny musi być sprawny, rozwinięty • rozbudowany zasób leksykalny (wypracowanie zasady, doboru słowa i zasady budowy większego tekstu). * Najważniejszy podział na style języka – Klemensiewicz: 1. naukowy 2. artystyczny 3. normatywno-dydaktyczny 4. praktyczny * St. Skorupka i H. Kurkowska: 1. s. naukowy 2. s. artystyczny 3. s. potoczny 4. s. urzędowo-kancelaryjny 5. s. przemówień 6. s. publicystyczny i dziennikarski * St. Gajda Przewodnik po stylistyce polskiej” we współcz. Polszczyźnie: 1. s. naukowy 2. s. artystyczny 3. s. potoczny 4. s. urzędowy lub urzędowo-kancelaryjny 5. s. publicystyczny (wzbudza dyskusje) 6. s. religijny (dyskusyjny) Wewnętrznie styl naukowy jest zróżnicowany wg czynników: - dziedzina - nadawczo-odbiorczych • ważną cechą tekstów naukowych jest TERMINOLOGIA, wykorzystywanie KODÓW NIEFORMALNYCH (symbole i wzory), specyficzne ukształtowanie tekstu (osoba nadawcy jest wycofywana, często 1os. L. Mn.), segmentacja tekstu (trójdzielna budowa: wstep, rozwiniecie, podsumowanie). STYL URZĘDOWY: - bezosobowość - gotowe formułki - dyrektywność (typ rozkazujący) STYL POTOCZNY:
- f. fatyczna - j. ustny, kolokwialny - prymarnie mówiony - wtórne elementy stylu potocz. Mogą pojawić się w tekstach pisanych - rozmowa, kłótnia, dowcip - początki (w codziennej komunikacji wykorzystywano gwary) poł XVIII w. - silna dialogowość, wymiana informacji - ogólnie są to rozmowy ogólne - utylitaryzm, praktyczność STYL RELIGIJNY - rytualizacja, silna formuliczność, - archaiczność (np. ukrzyżowan, umarł i pogrzebion)
|
|
Sro Cze 24, 2009 20:06 |
|
|
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Dołączył: 31 Sty 2008 Posty: 452
|
|
|
|
oj, rozjechał się tekst... sorki
|
|
Sro Cze 24, 2009 20:07 |
|
|
gnidziaa
Zagubiony w Czarnolesie
Dołączył: 01 Lut 2008 Posty: 24 Skąd: Z odległej Arkadii |
|
|
|
Inko, a masz może zagadnienie 12? Teoria kultury języka w polszczyźnie historycznej ;]
_________________ ,,Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać''
— Cyceron |
|
Czw Cze 25, 2009 12:33 |
|
|
Ola
Wielki Dyftong
Dołączył: 19 Paź 2007 Posty: 16777215 Skąd: Świnoujście/Szczecin |
|
|
|
a ma ktoś może zagadnienie 8?
|
|
Czw Cze 25, 2009 16:01 |
|
|
kagda
Ziomek ^^
Dołączył: 23 Wrz 2007 Posty: 491 Skąd: Maszewo / Szczecin |
|
|
|
zag. 8
- silne zróżnicowanie wewnętrzne języka polskiego wywołuje w XX wielu szybką normalizację języka.
Czynniki językowe powodujące zmiany:
- 1918- tworzenie polskiej państwowości
- od 1918 j. polski staje się językiem narodowym, spaja zróżnicowany językowo naród
- 1939- 1945- eksterminacja i ruchy migracyjne
- po 45- tworzenie nowego państwa
Od 1918- silna migracja ludności [do miast i wsi], później związana z zsyłkami w okresie II wojny światowej. Po 45’ ruch był wielokierunkowy: pionowy- ze wsi do miast, za chlebem oraz spowodowany pędem do wiedzy; poziomy- powroty z zachodu a także z kresów na ziemie odzyskane.
Ruchy te mają wpływ na tak zwaną integrację językową.
Masowe przesiedlenia:
- pod koniec pat 60’- wysiedlenia Żydów
- lata 70’- wysiedlenia Niemców z Mazur, Śląska do RFN
- przebudowa społeczeństwa, zjawisko awansu społecznego.
- do polszczyzny ogólnej trafia słownictwo potoczne (przebudowa języka)
- zmiana systemu szkolnictwa- 7letnia szkoła podstawowa
- rozwój techniki = rozwój polszczyzny: pierwsze radiostacje od 1921 roku (pierwsza audycja nadana przed polskie towarzystwo radiotechniczne)
- od 1926- regularne regionalne audycje radiowe- razem z radiem upowszechnia się norma językowa, zacierane są różnice fonetyczno- regionalne
- w roku 1939 następuje zniszczenie odbiorników [wojna], po 45’ elektryfikacja kraju i pojawienie się nowych
- pojawiają się konkursy (na łamach prasy i w radio) na nadanie nazw jakimś desygnatom
- dwudziestolecie międzywojenne- telefoniczny kontakt na odległość umożliwia przekazywanie norm językowych między regionami
- komputer i Internet- upowszechnienie komunikacji obrazowej , zanik sprawności redagowania pism urzędowych, listów
Zmiany językowe:
I. na poziomie leksykalnym:
- internacjonalizacja słownictwa
- terminologizacja- rozbudowywanie terminologii specjalistycznej
- determinologizacja- wchodzenie terminologii do polszczyzny ogólnej [wyrazy specjalistyczne uogólniają swoje znaczenie lub zostaje im nadane znaczenie nowe]
- unifikacja słownictwa: zacieranie różnic między odmianami językowymi
II. morfologiczne
- wycofanie z języka je, ge, gie,
- zawężenie zakresu stosowania końcówek czasownikowych
- ujednolicenie odmiany czasowników
III. słowotwórstwo
- uniwersalizacja [np. pomidorówka]
- liczne skrótowce
- tendencja tworzenia derywatów wstecznych
IV. składnia
- silne wpływy obcojęzyczne np. angielskiej składni
Po 1918 roku pisownie ujednolica Polska Akademia Umiejętności
Świadomość społeczna:
- polski językiem integrującym
- powstawanie towarzystw językowych [ T. Miłośników Języka Polskiego]
- czasopisma językowe [ Poradnik Językowy, Prace filologiczne]
- cenzura po 1945 roku
_________________ "Per aspera ad astra!" |
|
Czw Cze 25, 2009 16:44 |
|
|
Ola
Wielki Dyftong
Dołączył: 19 Paź 2007 Posty: 16777215 Skąd: Świnoujście/Szczecin |
|
|
Czw Cze 25, 2009 17:09 |
|
|
Koladysia
Istota Pozabiblioteczna
Dołączył: 19 Paź 2007 Posty: 98
|
|
|
|
A czy ktoś jest w posiadaniu 2?
|
|
Czw Cze 25, 2009 17:11 |
|
|
kagda
Ziomek ^^
Dołączył: 23 Wrz 2007 Posty: 491 Skąd: Maszewo / Szczecin |
|
|
|
Każdy język musi się rozwijać, inaczej dochodzi do martwoty i język zanika [scs, łacina]
4 prawa ewolucji języka wg Bajerowej:
I. do uzupełniania systemu językowego- usprawiedliwia powstawanie nowych wyrazów
II. do upraszczania systemu językowego- usuwa z języka to, co staje się funkcjonalnie zbędne, np. samogłoski pochylone
III. do ułatwiania artykulacji- usuwa te fonemy, które SA za mało wyraziste albo zbyt trudne do wymówienia-
IV. ewolucyjne- mówi o konieczności różnicowania zbyt podobnych elementów systemu językowego [ciemność, ciemnica- niegdyś znaczyły to samo, potem się wyspecjalizowały]
Metody badania ewolucji języka:
Filologiczna- zestawia dane językowe istniejące w tekstach pisanych
Rekonstrukcji wewnętrznej- porównuje zjawiska i formy, wyszukuje formy oboczne w tekstach, pozwala na ustalenie chronologii
Historyczno- porównawcza- zestawia współfunkcyjne dane w różnych językach. Pozwala ustalić praformę (x)
_________________ "Per aspera ad astra!" |
|
Czw Cze 25, 2009 17:19 |
|
|
Koladysia
Istota Pozabiblioteczna
Dołączył: 19 Paź 2007 Posty: 98
|
|
|
|
Po prostu Cię kocham:)
|
|
Czw Cze 25, 2009 17:25 |
|
|
kagda
Ziomek ^^
Dołączył: 23 Wrz 2007 Posty: 491 Skąd: Maszewo / Szczecin |
|
|
|
ależ ja to wiem??
Coś jeszcze? pókim na necie
_________________ "Per aspera ad astra!" |
|
Czw Cze 25, 2009 18:57 |
|
|
Kasia
Zagubiony w Czarnolesie
Dołączył: 12 Sie 2007 Posty: 10
|
|
|
|
Zagadnienia: 9, 10, 11, 13 - może ktoś posiada?
|
|
Czw Cze 25, 2009 19:06 |
|
|
kagda
Ziomek ^^
Dołączył: 23 Wrz 2007 Posty: 491 Skąd: Maszewo / Szczecin |
|
|
|
9.
Alfabet łaciński przejmujemy wraz z przyjęciem chrześcijaństwa
- XII wiek- pierwsze szkoły katedralne i kolegialne nastawione na kształcenie duchowieństwa [około 14 kolegialnych]
- powstawanie szkół parafialnych [ świadomość , że trzeba przygotować młodzież do innych zawodów, uczono czytania i pisania]
- konflikt między instytucjami świeckimi a religijnymi
- brak jednolitego programu edukacyjnego dla całości ziem polskich
- początkowo najlepszy poziom nauczania reprezentuje szkoła we Wrocławiu i Gnieźnie
- Benedykt Herben- opracowuje w miarę spójny program nauczania, w którym podkreśla rolę języka – powinno się go wprowadzić w elementarnych stadium edukacji
- Synod w Łęczycy- podkreśla konieczność obsadzania stanowisk osobami znającymi język polski
- bunt żaków krakowskich przeciw nauczycielowi nie znającemu języka polskiego
- dominacja łaciny w szkolnictwie europejskim, podkreślanie ważnej roli j. ojczystego, ale używanie go tylko jako j. pomocniczego
- 1364r.- powołanie Akademii Krakowskiej- pierwsza wyższa szkoła w Polsce, wczesniej na studia jeżdżono wyłącznie do Pragi, Sorbony, Padwy etc.
Struktura AK- oparta na bolońskiej
- Sztuki wyzwolone [reorganizacja trivium i quadrivium, ulepszony dział astronomii]
- Prawo
- Medycyna
Brak zgody na wydział teologiczny, powstaje on dopiero za pieniądze pozostawione
w testamencie Jadwigi
Na AK poruszano sprawę j. polskiego- Traktat Ortograficzny Parkoszowica
- XVI- rozbudowa siatki szkół parafialnych [1 szkoła na 2 parafie]
- rozbudowa kolegiów przez innowierców – Leszno, Pińczów [piotr Statorius- Strojeński- redaktor, Gramatyka J. Polskiego], Gdańsk, Wrocław, Królewiec- celem było kształcenie pobożnego człowieka umiejącego żyć w społeczeństwie miejskim
- pomysł na otwarcie szkół katolickich
- prace nad przekładem Biblii, Biblia Brzeska
- 1564- kardynał Hozjusz sprowadza jezuitów, którzy mają kształcić młodzież
- pierwsze jezuickie kolegium- w Braniewie
- szkoły jezuickie były adresowane do mężczyzn z rodzin szlacheckich
- przez długi czas kształcenie w ich szkołach było bezpłatne
- Ratio studiorum- dokument regulujący kwestie nauczania w szkołach jezuickich ,
formułuje także obowiązki nauczyciela
- od połowy XVII wieku nagra szkół jezuickich spada
- XVI- utworzenie Akademii w Zamościu- ufundowana przez Jana Zamoyskiego
- utworzenie Akademii w Królewcu [powołana przez ks. Albrechta, ściąga on do niej młodzież innowierczą]
- XVII- powołanie Akademii we Lwowie
- od połowy XVIII pojawiają się pierwsze szkoły dla dziewcząt, głównie przy zakonach [wizytki, sakramentki]
- pojawiają się pierwsze pensje dla dziewcząt
- j. wykładowym nadal jest łacina, polski pelni funkcje pomocnicza
- Stanisław Zaborowski podkreśla rangę polszczyzny w nauczaniu
- w Toruniu jako pierwszym, wprowadza się j. polski jako przedmiot nauczania
- powstają podręczniki i słowniki do nauki j. polskiego:
- łacińsko- polski Słownik Bartłomieja z Bydgoszczy
- Słownik Maczyńskiego
- Słownik Grzegorza Knapiusza [łac-pol, pol- łac]
ja sama prosiłabym o 12 jak ktoś ma...
_________________ "Per aspera ad astra!" |
|
Czw Cze 25, 2009 19:15 |
|
|
Kasia
Zagubiony w Czarnolesie
Dołączył: 12 Sie 2007 Posty: 10
|
|
|
|
Podzieliłabym się, ale sama nie posiadam... Kamilo.. masz może 13?
|
|
Czw Cze 25, 2009 19:25 |
|
|
Reklama
|
|
Czw Cze 25, 2009 19:25 |
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|
|