|
Autor |
Wiadomość |
marta_de
Wielki Dyftong
Dołączył: 12 Lis 2007 Posty: 549
|
|
Kolowkium |
|
Doszły mnie nie miłe słuchy, że osoby, które mają więcej jak jedną nieobecność muszą pisać kolokwium. A więc.... Czy jest jakiś miły zakres materiały, zagadnienia bądź pytania ? I jeszcze gorzej, kiedy takowe ma się odbyć ?
|
|
Sro Maj 21, 2008 07:06 |
|
|
Reklama
|
|
Sro Maj 21, 2008 07:06 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
Pierwsze słyszę. Kolokwium miały pisać osoby, które chcą piątkę.
A co do zagadnień - nic jeszcze nie przyszło, nic, ni kapki.
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Maj 21, 2008 11:34 |
|
|
marta_de
Wielki Dyftong
Dołączył: 12 Lis 2007 Posty: 549
|
|
|
|
Tak mówią Ci którzy chodzą... Że owszem na piątkę, ale również delikwenci którzy mają więcej jak jedną nieobecność... Ja, jako że raczej nie bywam, nie wiem.
|
|
Sro Maj 21, 2008 12:11 |
|
|
Szkutko
Wielki Dyftong
Dołączył: 28 Wrz 2007 Posty: 607 Skąd: Moryń / Szczecin |
|
|
|
UWAGA PRAWDZIWA INFORMACJA!!!
Wczoraj napisałem maila do dr Grzelak w 3 sprawach:
1) Czy zaliczenie na 5 (kolokwium z wykładu) można napisać w przyszłym tygodniu tzn 12/06 , czy w ten dzień raczej będzie można dostać po prostu wpis
2) Czy dałoby się zmienic pierwsze zagadnienie odnośnie Panofsky'ego na jakieś inne bardziej przyjazne
3) Czy możemy spodziewać się jakis bardziej skonkretyzowanych pytań.
oto odpowiedź Pani dr Grzelak:
Drogie dzieci...
faktycznie sprawa interpretacji to rzecz istotna...zaczynam od końca
1. jeżeli o mnie chodzi to moglibyście pisać kolokwium (krótki sprawdzian) w przyszłym tygodniu, ale czy nie będzie to za późno, abym je poprawiła i wystawiła oceny,a potem końcową ocenę wpisze pani Kozłowska? Więc raczej chodzi o opcję wpisania zaliczenia w przyszłym tygodniu
2. Ikonografia i ikonologia to rzecz bardzo związana ze sztuką, jedna z istotniejszych metod jej badania. Jeżeli jest problem z Panofsky m, możecie sięgnąc do: J. Białostocki, "Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką", [w:]tegoż "Pięć wieków myśli o sztuce", Warszawa 1976.
3. Jeżeli chodzi o konkretyzację zagadnień to miałam usiąść do tego jutro.
Pytanie otwarte:
-wymień etapy treściowej interpretacji dzieła sztuki, posłuż się przykładem .
-wymień trzy artystki polskie, przynajmniej w jednym przypadku podaj nazwę kierunku jaki reprezentuje (reprezentowała) lub tytuł dzieła.
-wymień trzech autorów i ich dzieła prezentowane na wystawie "Metafora i mit" w MNS, określ kierunki w sztuce jaki reprezentują.
Czy starczy, czy jeszcze coś chcielibyście wiedzieć,(tylko nie to o co w podobnej sytuacji zapytał mmój synek księdza na kolędzie"Jakieś pytania? Tak, ile ksiądz ma lat")?
pozdrawiam serdecznie
Barbara Grzelak
_________________ "i taką wodą być
co nawilży twoje wargi
uwolni kąciki ust gdy przyłożysz je do szklanki
i czarną kawę zmieni w płyn
kiedy dni skute lodem
a kiedy z nieba poleje się żar poczęstuje chłodem" |
|
Sro Cze 04, 2008 16:26 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
Ona jest świetna Czyli co, jutro?
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Cze 04, 2008 16:44 |
|
|
kunegunda
Zagubiony w Czarnolesie
Dołączył: 18 Maj 2008 Posty: 8
|
|
|
|
i to są jedyne pytania które pojawią się na kolokwium?
superrrr
|
|
Sro Cze 04, 2008 18:03 |
|
|
Bati
Pani Adminka Wszechmogąca!
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 2096 Skąd: Szczecin - Miasto Bogów, Bosiego i Paprykarza |
|
|
|
No ten, przykładowe niby. Ale wierzę w dobre serce kochanej pani dr.
_________________
Ze wszystkich miast wybierzesz właśnie to- najdroższy polski Szczecin.
Dlatego kocham Szczecin jak żadne z innych miast. |
|
Sro Cze 04, 2008 18:31 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
O Panofsky'm:
Na podstawie schematu interpretacyjnego zachowań z życia codziennego buduje Panofsky w analogiczny sposób trzywarstwowy schemat analizy dzieł sztuki. Te trzy warstwy, albo też rodzaje interpretacji, to: opis preikonograficzny, analiza ikonograficzna i interpretacja ikonologiczna. W opisie preikonograficznym chodzi o wyodrębnienie motywów artystycznych, a więc o odczytanie tego, co jest przedstawione, jakie są wzajemne relacje poszczególnych elementów przedstawienia oraz jaki wyraz posiadają te elementy. Motywy te identyfikujemy posługując się naszym praktycznym doświadczeniem, co oczywiście nie zawsze musi skutkować stuprocentową pewnością, szczególnie w wypadku dzieł wymykających się naszemu doświadczeniu praktycznemu. W opisie preikonograficznym nasze doświadczenie praktyczne wsparte jest historią stylu, a więc wiedzą o tym, jakie w poszczególnych epokach stosowano formy w przedstawieniach obrazowych. Z analizą ikonograficzną natomiast mamy do czynienia wtedy, gdy „łączymy motywy artystyczne i kombinacje artystycznych motywów (kompozycje) z tematami lub pojęciami. Motywy tak rozpoznawane, jako wykładniki wtórnego lub umownego znaczenia, można nazwać obrazami, a kombinacje obrazów są tym, co dawni teoretycy sztuki określali jako invenzioni. Chętnie nazwalibyśmy je opowieścią lub alegorią. Identyfikacja takich obrazów, opowieści i alegorii należy do dziedziny określanej zwykle jako ikonografia„ (Panofsky 1971: 13). Panofsky podaje tutaj przykład odczytania ikonograficznego obrazu, na którym przedstawiono grupę siedzących przy stole mężczyzn. Posługując się historią typów oraz znajomością źródeł literackich możemy poprawnie stwierdzić, iż w danym przedstawieniu chodzi o „Ostatnią Wieczerzę“. Ikonografia przekazuje nam informacje o tym, w jaki sposób na różnych obszarach i w różnym czasie przedstawiano poszczególne tematy i przy pomocy jakich motywów. Jest ona zarazem wstępem do dalszej interpretacji dzieła sztuki, którą Panofsky nazywa ikonologiczną. Jako pierwszy używał pojęcia ikonologii już na początku XX wieku niemiecki historyk sztuki Aby Warburg, choć nie stworzył jakiejś rozwiniętej teorii interpretacji ikonologicznej, co uczynił dopiero Erwin Panofsky. Dla tego ostatniego ikonologia oznacza taką interpretację dzieła sztuki, które wykracza poza to dzieło mogące stanowić dokument epoki bądź osobowości twórcy, który z kolei według Panofsky’ego nie jest z reguły świadomy tych ukrytych znaczeń w swoim dziele. Aby móc przeprowadzić trafnie interpretację ikonologiczną, badacz musi być obdarzony tzw. „intuicją syntetyczną“, czyli znajomością „zasadniczych skłonności umysłu ludzkiego“ (Panofsky 1971: 20), która to znajomość jest oczywiście w jakimś stopniu zawsze uwarunkowana światopoglądem badacza czy też jego właściwościami psychicznymi. Stąd też sama intuicja, rozumiana jako określona zdolność intelektualna interpretatora, nie wystarczy, ale trzeba ją ciągle sprawdzać poprzez odwołanie się do historii objawów kulturowych czy też symboli, tak jak je rozumiał Ernst Cassirer, na którego powołuje się Panofsky. Potrzebna jest więc badaczowi „wiedza o tym, jak – w zmiennych warunkach historycznych – istotne dążności umysłu ludzkiego wyrażane są za pomocą specyficznych tematów i pojęć“ (Panofsky 1971: 20).
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Cze 04, 2008 21:32 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
w skrócie:
1. Opis preikonograficzny (analiza pseudoformalna), czyli opis tego, co widzimy na ilustracji, np.: kompozycja, kolor, plany, sposób oddania głębi, motywy i ich układy.
2. Analiza ikonograficzna (w przypadku kompozycji figuratywnych) – nawiązanie do źródeł literackich, specjalistycznych tematów i pojęć, identyfikacja obrazów, opowieści, alegorii,
3. Interpretacja ikonologiczna i osadzenie dzieła w kontekście kulturowym.
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Cze 04, 2008 21:33 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
czyli po chłopsku:
Ogólnie przyjmuje się 3warstwowy schemat analizy dzieł sztuki (zaproponowany przez E. Panowsky'ego): 1. opis preikonograficzny, 2. analiza ikonograficzna i 3. interpretacja ikonologiczna ;]
1. jest to wyodrębnienie motywów artystycznych, (chodzi o prawidłowe odczytanie tego co jest przedstawione, jakie są relacje poszczególnych elementów, itp) bierze się tu pod uwagę styl, motywy, formę, ogólnie samo dzieło
2. trzeba sięgnąc po informacje o tym, w jaki sposób na różnych obszarach i w różnym czasie przedstawiano poszczególne tematy i przy pomocy jakich motywów, umieszcze się dzieło w odpowiednim kontekście, skąd zaczerpnięty temat itp... /w jakim czasie powstały prace pod jakimi wpływami, w jakim momencie życia artysty/
3. na podstawie 1 i 2 interpretacja "co artysta chciał powiedzieć"...
Macie, mistrze strategii...
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Cze 04, 2008 21:35 |
|
|
gwiazdka
Ziomek ^^
Dołączył: 29 Lip 2007 Posty: 347 Skąd: PZ / Szczecin |
|
|
|
tzn., ze jednak bedzie to kolo jutro ? bo juz sie pogubilam
_________________ be a man and let me be a woman... |
|
Sro Cze 04, 2008 21:40 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
tak.
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Cze 04, 2008 21:46 |
|
|
wredota
Ziomek ^^
Dołączył: 14 Paź 2007 Posty: 376 Skąd: podobno z Ziemi |
|
|
|
ale ono jest dla chetnych i tych co maja wiecej niz jedna nieobecnosc:D
_________________ Marz o rzeczach wielkich, to ci przynajmniej pozwoli zrobić kilka małych:) |
|
Sro Cze 04, 2008 21:49 |
|
|
superq
Amfibrach
Dołączył: 31 Sty 2008 Posty: 110
|
|
|
Sro Cze 04, 2008 22:16 |
|
|
pozitiv
Ziomek ^^
Dołączył: 28 Lip 2007 Posty: 453 Skąd: Słubice |
|
|
|
23:31:31 Kamila K. (5762531)
Chełmoński- babie lato, 1884, realizm
Podkowiński- Szał Uniesień, 1893, olej, symbolizm
Jacek Malcewski- Moja dusza. Autoportret z dwoma aktami, 1918, symbolizm
jeszcze mam śmierś- Malczewskiego, to symbolizm jest
i las (zima w zakopanem) wyspianskiego
Były jeszcze napewno: Chochoły, Dach, Ukrzyżowanie, Melancholia, Portret Żyda, Konanie, Zachód słońca,
_________________ Ale przede wszystkim: Żeby dziś czegoś dokonać, trzeba być trochę durniem jednak.
"Jeżeli chce pani kłamać, niech pani przeniesie się na politologię." pan J. |
|
Sro Cze 04, 2008 22:37 |
|
|
Reklama
|
|
Sro Cze 04, 2008 22:37 |
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|
|