Forum Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty Strona Główna
POMOC Rejestracja SzukajFAQ Zaloguj
kolokwium[XX-lecie]
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Odpowiedz do tematu    Forum Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty Strona Główna » Rok III - semestr zimowy 2009/10 Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat

kolokwium[XX-lecie]
Autor Wiadomość
Ola
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 19 Paź 2007
Posty: 16777215
Skąd: Świnoujście/Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
Przyłączam się do prośby Kasi.. żeby było pod Szaniawskim Bati ;p
Nie Sty 24, 2010 19:01 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama







Nie Sty 24, 2010 19:01
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
"Niecierpliwi" - jutro wrzucę skan dokładnego streszczenia
Szaniawski - jutro wrzucę opracowanie

jeżeli dalej jest taka potrzeba :]
Nie Sty 24, 2010 19:03 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Ola
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 19 Paź 2007
Posty: 16777215
Skąd: Świnoujście/Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
A nie mogłabys dzisiaj? :>
to jednak pilne ;]
Nie Sty 24, 2010 20:07 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Kasiula
Strażnik porządku publicznego
Strażnik porządku publicznego


Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 102

Post Odpowiedz z cytatem
Bardzo pilne!

_________________
Niczemu się nie dziwić.
Nie Sty 24, 2010 20:08 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
kagda
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 491
Skąd: Maszewo / Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
I. Rodzina: opis Szapowatych, u których w rodzinie często dochodziło do samobójstw. Od kolejnego wlaśnie, zaczyna się powieść. Ogólne nieszczęścia i śmierci w rodzinie
II. Ludzie w pamięci Jakuba: Jakub to potomek Tytusa Szapowatego, opowiada on o ludziach, członkach rodziny, znajomych, którzy zapadli mu w pamięć. O tym, że nawet jak kogoś nie znał, to tak, jakby jego duch domagał się zycia w nim. Czuje się tym nieco przytłoczony. Wspomnienie Marii: jego żony, która urodziła mu 4 dzieci [2 oddała, 1 zmarło, z 1 uciekła]. Był od niej młodszy o 5 lat, ona zostawia go w końcu, gdy spotyka ją po roku, ma już innego męża, jest w ciąży
[dziwna ta rodzina, opowieści o jej członkach zaczyna się od tego jak dana osoba umarła]
III. Teodora: żona Jakuba. Opowieść o tym jak wyjeżdżała do Wiekszni, zostawiając go całymi tygodniami samego. Coś między nimi wygasało. W Wiekszni mieszkała jej pierwsza miłość: Piotr. Kiedy jego zona była umierająca, Teodora zaczęła tam spędzać dużo czasu. Teraz, po jej śmierci także
IV. Wieksznia: opowiada o tym, jak 9letnia wówczas Teodora, poznaje Piotra: narzeczonego kuzynki swojej koleżanki Róży. Zakochuje się w nim.
V. Leonia: żona Piotra. Opowieść o tym, jak bardzo Leonia zmieniła się po ślubie, jak bardzo nie chciała urodzić dziecka, bała się śmierci podczas porodu, płód uważała za potwora w niej. Rodzi Jarosława. Po porodzie zamieniła się w hipochondryczkę. Wymyślała wszelakie choroby, ale chciała żeby inni utwierdzali ją w przekonaniu, ze nie umrze, żeby śmiali się z jej wymysłów. Wymyśliła miedzy innymi gruźlicę, guza piersi etc. W koncu- umiera na bardzo poważna anemię- jak się okazuje później. Gdy jest z nią bardzo źle, chce mieć przy sobie tylko Teodorę.
VI. Ciotka Pia: siostra Piotra. Opowiada historię swojej nieszczęsnej młodości, jest starą panną. Bardzo brzydka kobieta: raz, jakiś mężczyzna starał się o jej względy, dopóki jej nie zobaczył [sic:P]. Nie lubiła Leonii, zawsze widziała w niej coś nienaturalnego. Sceptycznie zapatruje się też na pomysł założenia stawów rybnych przez Piotra i Jarosława. Oni jednak to czynią.
VII. Odjazd Teodory: Teodora znów wyjeżdża do Wiekszni. Te jej wyjazdy paradoksalnie dobrze służą jej małżeństwu z Jakubem: on tęskniąc napełnia się znów miłością do niej. Teodorę na dworzec odprowadza rodzeństwo: Hortensja i Roman. Historia Hortensji: wyszła za mąż, jej wybranek okazał się być niezrównoważony psychicznie: może to jakaś schizofrenia?
Z Teodorą jedzie do Wiekszni syn Piotra: Jarosław.
VIII. Stare kobiety: Jakub po wyjeździe Marty myśli o Romanie, o tym jaki z niego człowiek: nieudacznik, dodatkowo żąda wszystkiego od innych. Odwiedza ciotke Martę i babcię. Tam wspólnie wspominają dziadka: są różne wersje jego smeirci. Marta stara się wybielać ojca, mowi o wypadku nie o samobójstwie. Dowiadujemy się wiele, na temat jego rodziny.
IX. Nieobecność Teodory: rozdział opowiada o tym co robił Jakub pod nieobecność żony. Jeszcze raz stwierdza, że miłość do niej wzrasta kiedy jej nie ma w pobliżu. Wspomina moment ich poznania: w parku, kiedy spacerował z Modestem.
X. Swoi: spotyka się z Modestem. Zmarła babcia, więc przyjeżdża cała rodzina. Zawiadomili nawet Teodorę: na gorliwe prośby ciotki Pauliny. Jakub przypomina sobie historię Modesta i jego rodziny. Słyszy tez od niego historię poznania jego teściów.
XI. Stypa: Na pogrzeb przyjeżdżają niemal wszyscy: nawet babka Jakuba i niespodziewanie jego ojciec, którego nikt nie widział kilka lat. Oczywiście czuć od niego alkohol, nikt nie udaje, ze cieszy się z jego przyjazdu. Podczas stypy Modest z ojcem Jakuba zaczynają pić. Marta czuje się gorzej, wszystkim więc zajmuje się Paulina ze swoimi córkami. Teodora opiekuje się babcią Anielą. Modest zaczyna opowiadać historię swego nieżyjącego już teścia: o jego romansie i samobójstwie. Marta nie może tego wytrzymać. Okazuje się , że ma gorączkę. Mdleje. Stypa się kończy, Jakub biegnie po lekarza. W tym czasie jego ojciec z Modestem odjeżdżają.
XII. Ojciec: Teodora nie odjechała do Wiekszni. Zadzwoniła do niej siostra i poprosiła ja o pomoc. Z mężem Hortensji- Janem- znów nie było dobrze [jego choroba psychiczna znowu się odzywała]. Akcja toczy się w szpitalu psychiatrycznym. Hortensja zastanawia się nad wyrażeniem zgody na drastyczną kurację dla swojego męża.
W domu Jakuba dalej przebywała jego babka Aniela. Był to najlepszy czas małżeństwa T.i J.
W domu zjawia się Antoni. Wyglądał dobrze, Jakub myślał więc, że w reszcie zajął się uczciwym zajęciem, że dobrze mu się powodzi. Jakub przypomina sobie historie z dzieciństwa: ojciec wiele razy przychodził do domu po pieniądze.
Teraz sytuacja się powtórzyła: ojciec już wychodził podszedł jednak do Jakuba, odciągnął go na bok i poprosił o pieniądze. Miał dług u Modesta, należało go spłacić. Powiedział Jakubowi o planowanym awansie Roberta.
XIII. Nieporozumienie: Historia opowiadana jest z perspektywy związku Teodory i Jakuba. Jakub myślał, że jak T. wróci z Wiekszni będzie tak, jak zawsze. Jednak przeszkodził temu wszystkiemu przyjazd Anieli, choroba Marty i Jana a także jakaś dziwna odczuwalna bariera pomiędzy małżonkami. Jakub przypomina sobie tak to było kiedyś, kiedy poznał Teodorę, a także na początku ich małżeństwa.
XIV. U Marty: chora na gruźlicę, była świadoma tego, że umrze. Członkowie rodziny czuwali przy Marcie na zmianę. W końcu Marta umiera. W tej chwili Jakub jest przy swojej żonie, chce aby sytuacja między nimi uległa poprawie.
XV. Dzieci: Po śmierci Marty, kiedy sytuacja Jana poprawiła się, Teodora zaczęła się pakować i szykować na wyjazd do Wiekszni. W ostatnich dniach swojego pobytu w domu, T. przebywała często z bratem i siostrą. Romans Romana znów się kończył: ciotka Paulina przyjechała po swoją córkę Irenę. Jakub zapytał ją o Marię- matkę swoich dzieci [pierwsza miłość, romans gdy był chłopcem]. Okazało się, że to Paulina namówiła Marię na oddanie ich dzieci.
Jakub postanowił odnaleźć Marię, dowiedzieć się czegoś o dzieciach. Dowiaduje się, że z ich dzieci żyje jeszcze tylko jeden syn. Reszta dzieci pomarła.
XVI. Miasto młodości: Jakub wyjechał, aby odnaleźć syna- Mariana. Zatrzymał się w hotelu. Tam, odwiedza go ojciec: opowiada historię ‘skradzionych pieniędzy’. Przyznaje, że przepił je z Marcelem i jakąś kobietą na dworcu.
Jakub poszedł do ciotki Pauliny- chciał ustalić adres pobytu syna. Ciotka obiecała mu, przywołać do siebie Mariana. Robi to, Jakub jednak nie potrafi porozmawiać z synem. Czuje, że ten chłopak jest mu obcy.
XVII. Niepokój: Jakub wrócił do miasta, tam dowiedział się, ze Roman rzeczywiście dostał awans [a to Jakub kiedyś załatwił temu nieudacznikowi pracę]. Po tygodniu spotkał szwagra w pracy. Roman niepokoił się o siostrę. Dostał od niej dziwny list, chciał, żeby Jakub pojechał do Wiekszni i dowiedział się co się dzieje. Martwił się, że rodzinna przypadłość [dziwna ta rodzina: wszyscy namiętnie popełniali samobójstwa] może okazać się dla Teodory dobrym rozwiązaniem problemów. Roman proponuje Jakubowi załatwienie wcześniejszego urlopu, aby ten mogł jeszcze tego samego dnia pojechać do żony. Początkowo Jakub nie chce się na to zgodzić, nie widzi potrzeby wyjazdu. Odwiedza jednak Hortensję, a ta potwierdza obawy Romana.
XVIII. Sumienie: Jakub jest bardzo rozkojarzony w pracy. Nigdzie nie mógł znaleźć sobie miejsca: jadał w brudnych barach, spacerował ulicami miasta: wszystko co robił, nie miało najmniejszego sensu.
XIX. Sen o Teodorze: Jakubowi śni się żona [sen erotyczny!] wydaje się, ze nie żyje. Jakub przebudził się i postanowił pojechać do Wiekszni, aby ratować żonę. Zatelefonował do Romana prosząc o przyspieszenie urlopu. Wyjechał następnego dnia rano. W pociągu czyta gazetę. Dowiaduje się z niej, że Maria katowała swoje dzieci, że jej córka walczy w szpitalu o życie.
XX. Przyjazd Jakuba: wiązał się z licznymi wspomnieniami. Przypomniał sobie, ze Teodora już kiedyś od niego odeszła. Wtedy to Jakub błagał ją, żeby wróciła.
”Właśnie w miłości ludzie wciąż się sobą nawzajem zmieniają- i dlatego się mówi, że są losem dla siebie”. Wtedy wybaczyli sobie, wrócili do siebie i starali się żyć, jakby nic nie miało miejsca.
Jakub dojechał na miejsce. Nie uprzedził nikogo o swoim przyjeździe, dlatego też wynajął spod dworca dorożkę i tak dostał się do domu Piotra. Zastał w nim właściciela i jego siostrę: Pię. Teodora wróciła po pewnym czasie z ogrodu: bawiła się tam z dziećmi. Jarosław [syn Piotra] opowiadał Jakubowi o planach modernizacji gospodarstwa. Poszli nad stawy, aby zażyć kąpieli przed podwieczorkiem. Tam po raz pierwszy widzi Jakub Albina: dozorcę stawów. Kiedy Jakubowi wreszcie udało się porozmawiać z Teodorą, ta jakby stroniła od bliskości z nim. Powiedziała, ze nie może wyjechać z Wiekszni, bo ma tu robotę. Wyszli porozmawiać na dworze. Jakub wyznał żonie, że nie może już bez niej żyć. Kiedy chciał ją zaprowadzić siłą do swojego pokoju na górze [w wiadomym celu] Teodora zagroziła krzykiem.
XXI. Wiosna w Wiekszni: retrospekcja. Rozdział opowiada o tym, jak Teodora poznała i zakochała się w Albinie. Dowiadujemy się, ze obawy Jakuba o to, że Teodora dalej jest zakochana w Piotrze, są mylne. Uczucie to skończyło się wiele lat temu, zamieniło się w podziw i szacunek do tego człowieka. Wiosną w Wiekszni poznała Teodora Albina. Pojechała wtedy z parobkiem nad stawy aby zawieźć Albinowi bronę. Odprowadził ją wówczas do domu.
Po tym spotkaniu wiedziała już Teodora, że nie chce wyjeżdżać z tego miejsca.
XXII. Wyznanie: Jakub rozmawia z Pią. Kobieta opowiada mu o obowiązkach Teodory na wsi, o tym, że jego żona ostatnimi czasy jest jakaś dziwna. „Żeby tylko nei popełniła jakiego głupstwa”. Jakub domyśla się o jakie głupstwo chodzi, kiedy Pia zaczyna opowiadać historię samobójstwa matki Teodory: Celiny.
Jakub poszedł szukać żony. Grała ona w tenisa z Jarosławem. Po powrocie do domu, przy obiedzie Teodora opowiada, że Roman żeni się z córka właściciela zakładu w którym pracuje. Napisała do niej w tej sprawie Hortensja.
Po obiedzie Jakub próbuje porozmawiać z żoną. Zaciąga ją w zakamarki ogrodu, tak krzyczy, żąda odpowiedzi, mówi, że przyjechał tylko dla niej. Teodora wypomina mężowi, że nigdy jej nie słuchał nigdy nie liczył się z jej zdaniem. Wyznaje mu, że w jej życiu pojawił się ktoś inny. Jakub postanawia wyjechać. Mówi o tym Piotrowi. Rozmawiają do późna. Jakub dalej nie wie, w kim zakochana jest jego żona.
XXIII. Nad stawami: Jakub śni o Teodorze. Zdaje sobie sprawę z tego, ze przyczynił się do odejścia ukochanej. Nie utrudniał jej wyjazdów z domu, nie okazywał jej jak bardzo ją kocha, jak mu na niej zależy. Mówi do Piotra, że jest workiem wypchanym żywymi i umarłymi, jest zbiegowiskiem obcych ludzi i ich spraw. Tak czuł się przez całe życie. [to pewnie dlatego mieszały się z nim wspomnienia, był tak dziwnie niespokojny]. Piotr zadecydował, ze pora iść nad stawy, bo tam już wszyscy pracują przy odłowie ryb. Jakub obiecał dojść za chwilę. Spakował się, zajrzał do pokoju żony. W reszcie dotarł nad stawy. Rozmawia z Teodorą, pyta o powód napisania przez nią listu w którym wyraziła chęć przyjazdu męża. Okazuje się, że list ów napisała do Romana Pia, która martwiła się o Teodorę. Jakub obserwuje teraz zachowanie innych: we wszystkim doszukuje się oznak tego, kto jest kochankiem jego żony [najbardziej zdaje się podejrzewać Jarosława, syna Piotra]. Jakub postanawia, że pora aby już wracali. Teodora zdaje się wyrażać na to zgodę. Na odchodne woła jeszcze do Jarosława, ale nie mówi do niego nic. Albin słyszy, jak Teodora obiecuje mężowi wrócić z nim do miasta.
XXIV. W lesie: Idą bardzo szybko. Jakub wykazuje oznaki obłędu. Stwierdza, że nie może ani wyjechać z Wiekszni ani tu zostać. Teodora go uspokaja. Tłumaczy mu, ze nie widziała ile dla niego znaczy, nie widziała tego, że on ją kocha. To dlatego uciekała tu: na wieś. Myślała, że to wytchnienie dla Jakuba. Obarcza go winą za swoje wyjazdy, nie chce jednak powiedzieć w kim się tu zakochała.
__________
Dowiadujemy się , że osoby pozostałe przy stawach słyszały strzały. Jarosław myślał , że to myśliwi. Tylko Albin pobiegł w stronę lasu, tam, gdzie słyszał wystrzały. Znalazł umierającą Teodorę, wziął ją na ręce, biegł do domu aby móc wezwać lekarza. Teodora resztką sił przyznaje, że sama kazała Jakubowi siebie zabić. Później odnaleziono w lesie Jakuba. Leżał koło niego rewolwer, który zabójca zdjął ze ściany w pokoju Piotra. Jakub strzelił do żony, po czym zabił sam siebie.

KONIEC

_________________
"Per aspera ad astra!"
Nie Sty 24, 2010 20:28 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
kagda
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 491
Skąd: Maszewo / Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
J. Szaniawski: Wybór dramatów. Oprac. A. Hutnikiewicz. Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1988. BN I, 263

- debiut – 1912 – krótkie utwory nowelistyczne i humorystyczne w „Kurierze Warszawskim” i „Sowizdrzale” (zebrane w 1928 roku w Łgarze pod Złotą Kotwicą),
- 1917 – debiut dramatopisarza – komedia Murzyn, potem sztuki: 1920 Papierowy kochanek, 1921 Ewa, 1923 Lekkoduch, 1923 Ptak, 1925 Żeglarz, powieść 1924 Miłość i rzeczy poważne, 1929 Adwokat i róże, 1932 Fortepian, 1933 Most , 1939 Dziewczyna z lasu; miniatury sceniczne dla radia – 1935 Zegarek, 1937 W lesie (to jest w Dwóch teatrach), 1937 Służbista, 1938 Srebrne lichtarze,
- aresztowany w 1944 z profesorem Natolskim, przy którym mieszkał,
- 1946 napisał Dwa teatry, 1948 Kowal, pieniądze i gwiazdy, 1949 Chłopiec latający, Opowiadania profesora Tutki,
- zwrot ku socrealizmowi go degraduje,
- po „odwilży” – Łuczniczka – 1959, Dziewięć lat 1960, Dramaty zebrane – 1958, Nowe opowiadania profesora Tutki 1962, W pobliżu teatru – wspomnienia – 1956,
- teatr jego – osobliwy, niepodobny do współczesnych, komedia o niezwykłym nastroju, własna filozofia życia, forma i styl niemożliwe do zdefiniowania. Autor wywodzi ten teatr z potocznej obserwacji świata i ludzi,
- subtelny animator wewnętrznych problemów i powikłań, tworzył figury jednowymiarowe, struktury modelowe, marionetki z alegorycznymi i symbolicznymi znakami, bardziej filozof niż psycholog,
- teatr przemilczeń i niedopowiedzeń,
- Ptak – baśń-przypowieść o tęsknocie ludzkiej, rzeczywistość jest całkowicie wymyślona i groteskowa. Żeglarz – wzniosła legenda triumfuje nad prawdą. Adwokat i róże – przestrzeń teatralna, zgodna z zasadami realizmu scenicznego. Złodziej kradł uczucia pięknej Doroty, mecenas – gdyby bronił, wzniósłby się nad siebie samego. Róże – symbol tęsknoty do doskonałości. Dwa teatry – badanie snów przez dyrektora – tęsknota za czymś tajemniczym. „Małe Zwierciadło” – teatr realistyczny, dyrektor – fanatyk prawdy, uważa teatr za jedyny, najdoskonalszy. II akt – teatr w teatrze. III akt – po wojnie. Po zmroku akcja przekracza granicę między jawą a snem,
- wielopłaszczyznowość przestrzenna, wielość czasów. W Dwóch teatrach – miasto może być Warszawą. W Żeglarzu czy Adwokacie i różach – jest akcja współcześnie i w pewnym miejscu – to nadaje charakteru uniwersalnego,
- świat wykracza poza trójwymiarową rzeczywistość, przerzuca mosty w baśniowość,
- postacie – mają charakter projekcji bezpośredniej, realizm postaciowy – zróżnicowany,
- Most i Adwokat i róże – najbliższe konwencji realistycznej,
- środki wyrazu – dialog, gestyka, didaskalia, autocharakterystyka, ujawnianie się postaci w odbiciu świadomości partnerów,
- wielowątkowość dramatu, wyczucie ważności elementów. U Szaniawskiego nie ma scen niepotrzebnych,
- stwarza atmosferę zagadkowości – to dynamizuje akcję,
- umiejętne stopniowanie napięcia dynamicznego,
- s. L – słowo może być siłą napędową rozwoju akcji dramatycznej, może służyć charakteryzacji postaci, przekazywać poglądy i idee (…) budzić wzruszenia i emocje, działać swym rytmem, swoją językową strukturą, swoim charakterem oralnym, może wreszcie organizować wizję przestrzeni, w której realizują się ciągi dramatycznych wydarzeń - to u Szaniawskiego. Funkcja dynamizująca – słaba, jest dramaturgia statyczna. Funkcja charakteryzacyjna ważniejsza,
- milczenie – charakterystyczny element dramaturgii Szaniawskiego – są aluzje, sugestie,
- język dramatów – współczesny język warstw kulturalnych, środowisko inteligenckie, język potoczny tych sfer. Dialog – realistyczny. Język funkcjonalny, mający sprawnie wyrazić intencje autorskie,
- szaniawszczyzna – maniera lub ekspresja indywidualności twórczej,
- s. LVII cała dramaturgia Szaniawskiego oscyluje więc jak gdyby stale na pograniczu między konkretną, prozaiczną rzeczywistością, w której jesteśmy uziemieni i zakorzenieni, a potrzebą otwarcia na coś więcej jako najgłębiej zakodowanym wyznacznikiem kondycji ludzkiej,
- przedmiotowy realizm przechodzi w poetyczność, świat realny przechodzi w przedmioty nieuchwytne zmysłowo,
- jego humor nie ośmiesza, nie poniża, jest żartobliwy, pobłażliwy,
- s. LVIII śmiech służy też często jako środek zrównoważenia i obrony przed pokusą nadmiernej poetyzacji

________________________

Szaniawski Jerzy (1886-1970), polski dramatopisarz, prozaik.
Autor groteskowych komedii poetyckich Murzyn, Ptak . Rozgłos oraz pozycję jednego z najwybitniejszych dramaturgów polskich XX w. przyniosły mu sztuki: Żeglarz, Adwokat i róże, Most, Dwa teatry. W swoich dramatach łączył liryzm z psychologizmem oraz pierwiastki filozoficzne i symboliczne z fantazją.
W konstruowaniu dramatów posługiwał się formą komediową, ale w istocie tworzył teatr refleksyjny i filozoficzny. Zderzał przyziemną rzeczywistość z tęsknotą do celów wyższych. Wymiar realistyczny przeplatał się tutaj ze sferą marzeń. Subtelnie ironiczne dramaty pełne były niedopowiedzeń. Mówiły o oczekiwaniu, podskórnych przeczuciach, podświadomych instynktach.
W 1946 roku napisał swoją najgłośniejszą sztukę - DWA TEATRY. Na drugą część tej sztuki składają się dwie miniatury sceniczne: MATKA i POWÓDŹ. Dramat jest jednocześnie realistyczny i fantastyczny. Za życiowymi zdarzeniami, "za zmiennymi sytuacjami kryją się zazwyczaj fakty z gatunku 'zdarzeń' wewnętrznych, jakieś idee, marzenia, tęsknoty ludzkie, stanowiące w istocie owo głębsze dno zmysłowe postrzegalnych znaków scenicznych.
Cechy:
-realizm; wartka, spójna akcja, rzeczywiści bohaterowie, logika zdarzeń, chronologia czasu;
-każda sztuka to wypadki z życia wzięte;
-chwyty: liryzm, ironia, elementy innych gatunków: baśń, przypowieść, aluzja;
tematy mieszczą się w sferze etycznej, filozoficznej, obyczajowej;
Nie Sty 24, 2010 20:30 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
xxxINKAxxx
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 452

Post Odpowiedz z cytatem
No to już macie Smile nie mogłam dzisiaj, bo pożyczyłam wszystko...
Nie Sty 24, 2010 21:08 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Ola
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 19 Paź 2007
Posty: 16777215
Skąd: Świnoujście/Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
Dziękujemy Razz
Nie Sty 24, 2010 21:10 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
kagda
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 491
Skąd: Maszewo / Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
jakby coś jeszcze trzeba było to piszcie:P

_________________
"Per aspera ad astra!"
Nie Sty 24, 2010 21:14 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
gwiazdka
Ziomek ^^
Ziomek ^^


Dołączył: 29 Lip 2007
Posty: 347
Skąd: PZ / Szczecin

Post Odpowiedz z cytatem
Dziekuje ^^
a poprawa ustna czy pisemna?

_________________
be a man and let me be a woman...
Nie Sty 24, 2010 23:17 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wingflutter
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 03 Lip 2022
Posty: 197863

Post Odpowiedz z cytatem
temp25PERFBettSideRoxaChanMireStepCashLuisMurpGaryTescLucyTracScooPaulGardHansTeleJeweJuli
FantDaveDukeclasWillStopCarlAlwaXVIISanjIntrNeveMagiWeekLaurCaroDropMiroByreCakeTescPaleJane
ArthGreeBandJiddEmmaSusaSlovWhatELEGImmaModoDolbGammSelaDansNikiArraIsaaElegwwwaBalaJoliFrit
AlexCaprWeniELEGPALIFeliBabbNancElegFeliHomeMiyoSelaSakyMargZoneZoneDailClasHenrSongFuxiToni
ZoneZoneZoneXIIIFranNormZoneZoneAlexZoneFredZoneZoneJameXVIIWindZonediamAstrZoneWareZoneZone
ZoneXXIIFursNexuCrusCataKronHotpEntePeugGranLeifWholDaliRuyaBullYPenVALGSTARGoodSabiTextCoun
KarmVenuEducShinParkMichBabyDJVUJeweHyunCariSmilPhilVeroChoiwwwnWildLisaHushVondLindJiddhold
PsycDigiReesForeHarrMartXVIIFrieFirsConcPaulValeBayrSergLeilTattFrauPaulMidnItalTherWhitLive
LudwMadoHansEnglStanTheaEdgaDeviEnjoMichSideKrzyMachRussMedlJohnJameChriMariStepristNexuNexu
NexuMotoRounAndrLondDaviOpelSubwRobeathaPostOscaSteptuchkassecoNapa
Sro Lip 06, 2022 03:50 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wingflutter
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 03 Lip 2022
Posty: 197863

Post Odpowiedz z cytatem
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфосайтинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоknowledgestate
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо
Sro Sie 03, 2022 09:32 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wingflutter
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 03 Lip 2022
Posty: 197863

Post Odpowiedz z cytatem
ouvi116.7NormBettDefoJoonDaviBrucErnsFranBrotPaoltapaAndrPinnTescTombNadiTsonTaruXVIIRolfDima
GoinSounPietBramWillActiEricRollliamMartJofaQuenAgatLiseHenrBaldErnsXVIIXVIIBlacTescKamiLame
CotoHermYoshJeweKingLatiFranShirModoSelaCircVoluSidePatrCirctranDBROGeorRoseHrisMartHomoRosa
ErosSophSpliCircMacbElegFranMantDeatAdioLukiXVIINikiAlfrZoneAnneZonealteCedaGunnJackZoneAway
ZoneZoneDansZoneZoneMcCaAlanChetZoneRolaZoneZoneZoneFerzZoneFlasZoneZoneZoneZoneWindZoneZone
ZoneXVIIGreaTRASStarMiniStielighTHISMidnRudoDaviSwarBeflOlmeClerPlanARAGSTAROffiVeniApplFolk
MagiToniJacoChriWhitDodgBabyRETABridwwwrProfSmilSmilSecrEukaDailMoneGWRUJeweRoadCultISBNVirg
LucyPoopFariVIIIDonaUllsAcadCorpGrubDantfirsDonaIntrBraiThatDownDaysSawaRadiBayaKlauStepDale
GeneAmbjWindDeutMichRahuDianVitaCraiVeitTownJohnSimsMoneThomXVIIMakaRowlRussLouiStonTRASTRAS
TRASFireDaniMemoEnjoJohnChieJoceSnowBachGeorErinPreltuchkasDiegWind
Pon Paź 03, 2022 14:49 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wingflutter
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 03 Lip 2022
Posty: 197863

Post Odpowiedz z cytatem
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldинфоheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationинфоkeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflange.rureferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting
Pon Paź 17, 2022 14:13 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wingflutter
Wielki Dyftong
Wielki Dyftong


Dołączył: 03 Lip 2022
Posty: 197863

Post Odpowiedz z cytatem
gran127.8CHAPBettXVIIToniInkeKathVoloBarbDisnSladDancLaurJeweChriRobeWendErnePatrRobeCathDefo
AnyoAtomGhriRobeRansPoulLatiXVIILouiSweePatrfastStepIvarArthSilvMaryKirkDolbTescTefaOreaMord
IsaaThomEduaMileDianRomaBarbArthELEGSelaFallMariHardJohnLowlElegELEGNikiBonuGiusSamuXVIIline
EtniFunkRoxyQuikOsirPaliTraiMaurVousCircMaurVasiSelaCernZoneAnneZoneKillIntrBeneRichZoneImme
ZoneZonePainZoneZoneBlacLimiZoneZoneErneZoneZoneZoneFyodZonePROMDeusZoneZoneZoneWindZoneZone
ZoneVIIIsoliTRASpatendasTermCataCaroHeroDisnBeflNouvBeflOlmeRuyaLineARAGSTARXXIIDiscMayoCoun
KarmSurpDismAnimInteLiPorockWindWindwwwmNeilSmilSigoEsseRolfElmoAgatTerrGeorGreeMahaGoldDigi
FebrSleeMacmMattViPNJoseMensCompVIIIOceaJeweDonaJuliExceLeilBridJoseRudoXYIILondXVIIOrioRuss
KlauLateMicrVolvJeweOdysTinatherNickDaviThisBluewwwlMetaHomoThomFOREGardJoelJohnMusiTRASTRAS
TRASInteRecoWhermetiNewoBeauWorkPeteMachMoonmanySheltuchkasearlBuil
Sob Gru 03, 2022 22:39 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama







Sob Gru 03, 2022 22:39
Wyświetl posty z ostatnich:    

Odpowiedz do tematu    Forum Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty Strona Główna » Rok III - semestr zimowy 2009/10 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Filologia polska, Uniwersytet Szczeciński - rok piąty  

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online